onsdag 9. september 2009

1 doegn + i Delhi

Hva skal man si?

Det foerste som moette meg naar jeg kom ut av flyplassen var en kar som prata med meg, lurte paa om jeg skulle ha en prepaid taxi, og bar sekken min bort foer jeg rakk aa summe meg. Alt godt en har lest om aa si nei ble feid til side og jeg fulgte troskyldigst etter. Selvsagt hadde jeg paa ingen maate mynt aa tipse ham med, saa i saa maate var det han som ble lurt. Ikke for det, i saa maate gikk jeg ut som seierherre i forhold til indisk kultur, og naar jeg kom paa det ble jeg langt mindre stressa.

Naar det foerst er sagt synes jeg egentlig ikke Delhi er saa fryktelig truende eller masete. Joda, folk prater til deg en del og vil oftere eller ikke selge deg noe (artige floeyter, turer til Kashmir, oererens), men det er grenser for hvor mye traumer en faar av det. Dette kan hoeres farlig macho ut, saa det er vel viktig aa presisere at mitt positive foersteinntrykk kanskje har litt aa gjoere med at jeg har med meg Elin som er roen selv.

I loepet av de fem foerste minuttene mine i Pahar Ganj hadde jeg sett en hellig mann i rickshaw, en ku som tissa i gata, og en hurv med gatestands. I saa maate fikk jeg en lynutgave av India. Den foerste inderen jeg prata med var kjempehyggelig, lurte paa hvor jeg var fra og om haarfargen min var naturlig. Den foerste ikke-inderen jeg prata med var en kjempefull ire som prata litt hoeyt om halvsnuskete ting. Saa mye for slitsomme indere.

Jeg tror ikke egentlig det er plass paa internett til aa notere ned alle inntrykkene som har vaert ila et doegn pluss her i landet, saa jeg kommer med noen sentrale punkter. Her skulle det vaert et kolon, gitt.


Ekornene i India er pokker saa smaa.

Chai smaker bedre fra smaa boder paa gata enn fine restauranter.

Jeg hadde en hyggelig samtale med en tiaaring som proevde aa selge meg noe. Jeg var ikke interessert, men han syntes det var veldig artig at Norge var saa lite og kaldt.

Stigende opplevelser paa maten. Paa kvelden spiste vi paa et sted som het Metropolis som var ganske fancy og hadde veldig god, uh, indisk. Der vaaga jeg meg til og med paa kyllingen, og den smakte utmerket. (Selv om retten i seg selv hadde en underlig baconsmak som maa stamme fra grillingen.) Skulle bare oenske jeg ikke visste at det er rom i den indiske whiskyen, det gjoer meg perpleks.

Elin tar seg bra ut i salwar kameez.

Jeg er glad min mor laante oss en veldig praktisk bag, for uten den ville vi ikke hatt noe som helst aa frakte alt det man trenger rundt omkring.

Aa prute er ikke SAA vanskelig her - selv naar man egentlig har blaast det ved aa ikke virke misfornoeyd med den opprinnelige prisen gaar at den aa faa dratt lenge nok paa det til aa faa med en sak til paa kjoepet til en rimelig pris. (Altsaa fortsatt mer enn lokale vil regne med aa betale, men tross alt, naar en er vant til aa svoemme rundt i en bolle med smult her i nord maa da det vaere greit.)

Jeg tror jommen jeg liker dette landet her.

Chai drukket: 7
Apekatter sett: 0

5 kommentarer:

  1. Ekorn - er det som en elefant opp ned? bare med snabelen bak?

    SvarSlett
  2. Hihi, så artig å lese blogen din Jørn! Nå skal jeg følge godt med på hvordan du har det mens du er borte - du er savnet allerede :)

    SvarSlett
  3. Jørn! Artig å lese bloggen. Noenting minner meg om Marokko - brytinga og te-drikking (i Marokko var det mintte). Ikke drikk så mye Chai at du må stoppe bussen midt i ørken fordi den må ut ;) (Det gjorte jeg med mintte i Marokko.)
    Ole ville skrive noe stygt, skal jeg meddele, men når han måtte oppgi profil, gadd han ikke mer.
    Masse hilser fra oss, Ole og Ida. Vi følger med. Hils Elin! :)

    SvarSlett
  4. Begredelig at du ikke har sett en eneste apekatt! Kan det være at den ikke liker chai?

    SvarSlett
  5. Ekorn er en slagsoppned-elefanter ja, men de har pels og.

    Dere hjemme savnes og - hils alle der! Skal proeve aa styre unna uheldige do-opplevelser i oerkenen saa langt det lar seg gjoere. Ellers nekter jeg aa tro at apekatter ikke liker chai, etter aa ha laert at de drikker alkohol som svamper gitt anledningen.

    SvarSlett