torsdag 24. september 2009

Allahabad

Turen fra Rishikesh til Allahabad gikk ganske stroekent. Vi delte drosje til Haridwar med to Israelere, og hoppet deretter paa toget. Jeg hadde en hyggelig passiar med en konservativ pensjonert indisk laerer, som blant annet syntes det var veldig rart at noen ville orke aa gifte seg uten aa faa medgift. Han om det. Togmaten var ikke spesielt super, og det var fantastisk varmt, saa jeg sto opp paa et tidspunkt for aa sitte ute ved doera (som staar oppe.) Det foerte til frisk bris, og anledningen til aa kikke paa lilla lyn som lyste opp landskapet - det var med andre ord vel verdt det.

I Allahabad tok vi inn paa et ikke saa ille kult hotell og kjoelte oss litt ned. Saa fikk vi tatt en autorickshaw til Sangamen. (Etter litt pruting for aa faa oss ned til turistpris og ikke idiotturistpris selvfoelgelig.)
Sangamen er et av de helligste stedene i India. (Den og.) Det er der de tre hellige elvene Jamyna, Ganges og Saraswati moetes. Den siste er litt vanskelig aa see siden den er mytisk. Det gaar baater ut paa vannet her. Den foerste som ville ha oss med ville ha 950 rupees for turen, men med litt godmodig klukking og mye hoderysting kom det ned til 200 for begge to. (Selvgratulerende som jeg er paa dette skal det sies at den fastsatte prisen som de indiske turistmyndighetene har satt er 25 rupees per person. Men det finner man ingen som lar deg betale, gitt.)
Saa tok baatkaren oss paa en tur og la etterhvert til ved en anne baat der det satt en prest. Han var forsaavidt en genuin nok hinduprest, men det var litt slitsomt naar han ville at vi skulle betale en god del penger for kokosnoetter aa ofre til Ganga slik at de kunne fiskes tilbake senere. Det var ganske kostelig naar Elin paa hindi poengterte at Ganga ikke trenger penger. Men vi ga en mer rimelig sum, og fikk en velsignelse.

Lunsj var paa McDonalds. Naturlig nok annerledes, siden de ikke spiser saa veldig mye kukjoett her, og det var derfor vi dro dit. Kylling-big macen (som heter maharajah mac elns. - ikke toeys. Ta den, royal with cheese.) var... annerledes.

Paa kvelden spiste vi pussig kinesisk, og dro deretter til takbaren paa en av byens fineste hoteller for aa drikke litt oel. En ting som er fint eller guffent avhengig av perspektiv, er at man i India kan gaa i slackeklaerne sine paa et ekstremt fint hotell og bli moett av et digert smil. Dette fordi en har en langt viktigere kvalitet enn aa vaere velkledt - nei, ikke penger - men den uvurderlige kvaliteten "hvithet". Positiv-rasisme er ikke saa veldig kult, men det foerte til en ganske trivelig kveld ut der jeg fikk diskutert litt norsk historie med en ung indisk politikerbroiler. (Som hadde ganske bra peiling, i grunn.)

I horoskopet mitt sto det at jeg skulle paa en pilegrimstur i gaar. Passende nok siden vi sto opp, sjekket ut, spiste frokost og kom akkurat i tide til aa ta en buss til hellige Varansi, der vi er naa. Varanasi er en ekstremt hellig by (ja, det er en del hellige plasser i dette landet), med masse ghater ned til Ganges. Vi tok en ikke-air-condition lokalbuss, som kjoerte melkeruta. Jeg har det siste doegnet hatt den hompetitten-hompeteia-sangen til Alf Proeysen paa hjernen. Kombinasjone av bussens manglende fjaering og den tidvise veikvaliteten kunne med hell vaert med i en av de der gamle milkshakereklamene. Legg til at det var en gammel mann som ropte hoeyt om nasjonens stolthet og gud en stund av veien, og at bussen maatte stoppe fordi konduktoeren skulle anmelde en av passasjerene, saa er det et under at turen var saa fin som den var.

Mer om Varanasi kommer senere. Naa er det middagstid. Dessuten er jeg ikke sikker paa om den oegla som henger paa veggen over meg og titter paa meg har helt hederlige hensikter.

Chai drukket: 50
Apekatter sett: 63

3 kommentarer:

  1. Den øgla har vonde hensikter, sier jeg deg!

    Finfin journal for reisen, nå som jeg har funnet ut hvor den er. Keep us posted, det vil nok gå både vinter og vår (flere ganger) før jeg noensinne kommer meg til subkontinentet, så jeg får reise litt vikariøst gjennom dere.

    SvarSlett
  2. Naa har jeg vondt i halsen og boer ikke drikke saa mye te med melk.

    Blir vel drypp baade titt og ofte, saa litt vikarioes leving skal bli!

    SvarSlett