lørdag 12. september 2009

Venterommet

Jeg har begynt aa skjoenne at det er det Delhi er, verken mer eller mindre. Foerst spoer folk hvor lenge du har vaert, og har du ikke allerede vaert mye ute og reist spoer de hvor du skal. Det er ingen som drar hit kun for aa slenge rundt i Delhi. Egentlig forstaaelig. Misforstaa ikke, det er en finfin by, men det er da en del mer India aa se. I kveld gaar turen retning Amritsar for aa se det Gyldne Tempelet, en stor sikh-helligdom, og jeg maa si at jeg gleder meg til aa komme meg ut at Delhi. Det betyr selvsagt at naa som jeg har en ganske grei komfortsone i Pahar Ganj saa skal jeg bryne meg paa det indiske togsystemet og til en helt ny by - det hoerer med. Men hva har jeg faatt med meg mens jeg har vaert her?

Pahar Ganj
Gryta der vi bor er egentlig riktig saa kos. Her er kyr, rickshawer, fine biler og folk med toemmer i trillebaarer, og gata navigeres ved bilhorn og hoing. En faar kjoept det aller meste her, og det er nok av trivelige steder aa sette seg ned og ha grei ro til aa lese pensum eller hva det skulle vaere.

Pahar Ganj er kjernen i venterommet, selve backpackerhovedkvarteret. Det kryr av folk paa vei til eller fra her. Til lunsj i dag prata jeg med en oesterriker som hadde bodd i India i 15 aar. Det viste seg at han kjente en amerikansk dame som hadde funnet en type magisk tre som blokkerte ut elektriske stroemninger fra folk eller rom som han kunne selge. Jeg slo ikke til, saa det kan hende jeg gikk glipp av mitt livs handel.

Old Delhi
I gamlebyen er alle vaate. Om det er fordi det poesregna akkurat naar vi var der har jeg ikke faatt samla nok empiri paa. Bydelen i seg selv var baade fin og vakker, men som Elin har skrevet i sin blogg lyktes vi egentlig ikke i aa oppnaa noe av det vi kom for. Vi fikk i alle fall testet det eminente metrosystemet. (Og jeg saa en veldig liten hund som det var litt uklart om levde eller ikke, men den rykket litt til etter en stund. Dessuten hadde den litt melk i en bolle, saa oddsene er gode for at noen fulgte med den.)

Connaught place
En av de mer vestlige stedene i byen, med en god del store europeiske kjeder. Det betyr fortsatt ikke at det ikke finnes noe liv og roere paa gata, men oddsene er lavere her enn ellers for aa stoete paa noen som sitter paa gata og selger paan. Paa den andre siden er oddsene ganske hoeye for aa stoete paa noen som vil selge deg et indiakart eller et portabelt sjakksett - men det gjelder jo de fleste stedene. Da er det greit aa ha inn en frase paa hindi: nahin chahiye - "det behoeves ikke". Det er nyttigere enn aa bare si nei paa engelsk, spesielt siden de fleste blir enten fornoeyde eller lattermilde over at du bruker hindi.

New Delhi
Nasjonalmuseet var ganske saa toeft. Vi skulle egentlig tar en rundtur med turistbuss i gaar, men siden hale-enden av monsunen henger i ville turen tatt fem ganger saa lang tid pga. veitilstand, saa vi tok inn museet for aa gjoere noe turistete i stedet. Veldig mye kult der, som jeg skal skrive litt mer om etterpaa tror jeg.

For aa oppsummere er India fortsatt temmelig eksotisk, og det er en klar sjarm i at noen koker te paa gloedende kull like utenfor den moderne internett-kafeen.(Som gjerne ligger i et hus som ble bygd delvis i marmor for deretter aa forfalle.) Men aa skrive om Indias kultur, og hvordan den er et amalgam av nytt og gammelt og denslags har folk gjort foer meg bedre, saa jeg vil heller sette opp enda en punktliste over ting jeg syntes var spesielt raffe:

  • Sykkelrickshaw-karen som sykla oss til Connaught Place til en god pris, og ble veldig glad da han fant ut at vi var kristne. (Det vil si, han lurte paa om Norge var et muslimsk land og jeg sa kristent, saa det gaar mye paa det samme.)
  • Autorickshawsjaafoeren som kjoerte oss til metroen til en daarlig pris (det regna da ogsaa), og paa en fem-minutters tur proevde aa ta oss med til en butikk, faa oss med paa sightseeing, selge oss sprit og be om godteri til ungene sine - alt uten stor grad av innlevelse.
  • Aa prate med en trivelig gammel tysk backpacker paa taket av hotellet, og som laante guiden vaar litt for aa se hva han skulle finne paa naar han foerst var i India igjen.
Chai drukket: 16
Apekatter sett: 0
(Fire katter paa taket til hotellet er det naermeste saa langt.)






3 kommentarer:

  1. Jeg liker chai- og apekatt tellinga di. Gleder meg til det blir surr i talla der :) -M

    SvarSlett
  2. Artig med tyskeren *hehe*! Ellers så ser jeg mer og mer likheter med oppførelsen for vestler i slike land. Vi også måtte bruke en marokkansk setning for å få bort kjempe pågående selgere i Marakesh. Den var noe som: "Sher falakk!" Som betyr: "Forsvinn!" Ikke akkurat veldig vennlig, men noen ganger det eneste som hjalp.

    *klem til begge*

    SvarSlett
  3. Jeg har en teori om at chai og apekatter jevner seg ut til sist.

    Ida, Det jeg husker fra det dere har fortalt om Marokko hoeres absolutt ut som om det finnes likheter - inklusive vansker med aa bruke guidene pga. alle de smaa sidegatene som ikke finnes.

    Klem tilbake!

    SvarSlett