søndag 20. september 2009

Rishikesh

Da har vi vaert i Rishikesh en del dager og det er paa tide aa begynne aa bevege paa seg. Faktisk ramlet det murpuss fra taket ned i tastaturet mitt mens jeg skrev den setningen, saa det er mulig at huset jeg sitter i er enig.

Som Elin skrev har det vaert skikkelig sloevt. Men det har vaert behagelig. Vi har bodd i Laxmanjuhla, den slacke backpackerdelen av byen, og tatt to utflukter til Swarg Ashram, den slacke ikke-saa-backpackerete delen. Mye av tida har gaatt med til aa lese pensum og romaner, drikke te, og sloeve - men jammen har det vaert greit.

Byen, og i alle fall Laxmanjuhla, baerer klart preg av aa vaere et turiststed. Selv foer backpacking ble den store tingen har det vaert en pilgrimsby, siden den ligger ved Ganges og har flere markante templer i relativ naerhet. Naa, med inntoget av israelske, skandinaviske, israelske, amerikanske, tyske, isrealske og israelske (ingen gratispoeng for aa gjette hvilket land unge israelere pleier aa dra til naar de har gjort ferdig verneplikten) backpackere er nok Rishikesh mest en turistby.
I saa maate ville det kanskje vaert mer interessant aa vaere her senere paa turen, naar en pause fra kulturkollisjonen ville vaert mer noedvendig - men det har det egentlig ikke vaert naa. Vi har ogsaa vaert her akkurat for kort til aa ta noen saklige kurs, og jeg har vaert akkurat for lat til aa ta et en-kvelds-kurs eller noe slikt. Men helt innholdsloest har da oppholdet slett ikke vaert. Noen hoeydepunkt:

  • Kveldspuja til Ganga, der man sender lykter nedover elva i moerket. Vi kjoepte blomster med lys for aa sende ned til en relativt blu pris fra noen tiggerunger og deltok i saa maate i tilbedelsen av mor Ganga. (Selv om min lykt aldri kom ordentlig ut paa elva, men stranda inne ved land. Jaja.) Saa kom det en annen unge som ville selge oss en slik blomsterlykt, og sto og maste leeeenge selv om vi sa vi allerede hadde gitt et offer. Til slutt kom mora hans og var ganske irritert for at han proevde aa selge lykta han hadde faatt til aa ofre til Ganges, og fikk ham til aa legge den fra seg i elva. Ganske artig.
  • Aa bade i samme elv paa et sted der den er ren. (Og kald, riktignok. For ikke aa nevne full av stroem, saa det ble mest aa base inne ved land. Jeg tilbringer mye tid i aa sitte paa grunt, hellig vann.)












  • De trivelige tyske arkitektstudentene som vi hang sammen med en par dager.
  • Begrepet "daeven sjakke".
  • Massasje fra en litt tannhaftig kar som ikke snakka spesielt godt engelsk. Gaar innenfor slacking antar jeg, men etterpaa ga han meg et Shiva-mantra og prata lenge om Gud, shakti, og hvordan han og en prest fiksa beinet til en kompis av ham etter at han var blitt paakjoert av en full trailersjaafoer. Saa vidt jeg forsto i alle fall. Jeg snakker jo ikke hindi.
  • Haarklipp, barbering og ogsaa massasje (!) fra en skallet pussig frisoer. Han ville ikke gi meg en pris foer han startet, saa jeg skjoente hvilken retning det gikk i. Det var naar han hadde hatt rosevann i fjeset mitt, massert hodet og armene mine og fant fram en slik metalldings til aa massere hodet til folk med at jeg skjoente hvilken retning det gikk i. Heldigvis hadde jeg prata med en av foer nevnte tyskere og visste hva en haarklipp og barbering laa paa i pris, og ga ham litt ekstra for massasjen (som jeg strengt tatt ikke hadde bedt om). Haaper likevel han var fornoeyd - for min del var det helt klart den beste trettenkroners haarklipp-barbering-massasjen jeg har hatt. (Takk til Jorg som fikk meg til aa innse at aa klippe seg FOER man drar til India er som aa toerke seg foer man har dusja.)
  • Apekattene ved brua som, akkurat som guiden paastar, hopper rundt og er latterlig soete.













Latterlig!


Det var vel det for denne gang. I dag gaar turen videre til Allahabad, der britene overga makten til et uavhengig India formelt og mye av motstandskampen ble organisert. I tillegg er det en hellig plass siden det er der flere hellige elver moetes. Etterpaa gaar turen til Varanasi, den hellige byen. Det er rimelig mye som er hellig i dette landet ja, for den som maatte lure.

Chai drukket: 39
Apekatter sett: 52

4 kommentarer:

  1. Aper vinner over chai, lætt!

    SvarSlett
  2. Jeg legger merke til at dere møter veldig ofte trivelige tyskere ;)

    SvarSlett
  3. Ape vinner over chai vinner over grevling vinner over ape.

    Ja, det virker som om det finnes en del trivelige tyskere gitt. :D

    SvarSlett
  4. De allertriveligste tyskere finner man utafør Tyskland, moin tro! ;)

    SvarSlett